Jumat, 19 Oktober 2018

Dunia Islam : Jadilah Perempuan Yang Paling Anggun Di Dunia

 JADILAH WANITA YANG PALING CANTIK DI DUNIA   Bismillahirrahmanirrahim Assalaamu Dunia Islam :  Jadilah Perempuan Yang Paling Anggun Di Dunia
Bismillahirrahmanirrahim
Assalaamu’alaikum Warahmatullahi Wabaarakaatuh

Siapa yang tidak mau jadi elok ? Kita juga mau jadi elok dan selalu mau kelihatan elok lahir dan batin. Kita yakin,
semua perempuan mau jadi cantik. Bukan elok biasa tapi elok yang luar biasa. Bukan sekedar perempuan yang paling elok di tempat kerja atau di kampung atau di tempat atau di negara kita saja, tetapi perempuan yang paling elok di dunia.. ^_^

Cantik bukan sekedar pada bentuk fisik semata tetapi yang mengesankan ialah kecantikan dalaman yang bisa membawa kecantikan luarannya. Kecantikan rohani yang semarak amis kecantikan lahiriyahnya. Cantik itu juga harus disertai dengan kecerdikan dan kecerdasan akal. Jadilah perempuan yang terpelajar, berwawasan dan berilmu. Dengan ilmu, kecantikan diri akan lebih terlihat hasil dari pantulan cahaya keilmuan yang mempersona.

Islam memiliki evaluasi indah terhadap niat kecantikan perempuan muslimah. Islam menilai elok bukan kepada luaran bentuk badannya tetapi lebih menitikberatkan kepada elok rohani yang mengangkat martabat perempuan pada kedudukan yang selayaknya unggul sebagai perempuan muslimah. Wanita yang dipelihara segala kehidupannya dengan kemuliaan melalui syariat. Dialah perempuan yang tercantik di dunia lantaran menghiasi kecantikan dirinya dengan takwa kepada Allah. Subhanallah..

Karena itu kita harus berbangga menyebabkan Siti Asiah, Siti Maryam, Siti Khadijah, Siti Aisyah, Siti Fatimah, Atikah, Ummu Sulaim dan banyak lagi sebagai teladan teladan dalam kehidupan bersyariat. Mereka takut kepada Allah disebabkan dogma yang menempel berpengaruh di jiwa mereka sedangkan mereka dikaruniakan kecantikan lahiriyah yang dikagumi oleh semua kaum lelaki di zaman mereka. Mereka memelihara kehormatan diri dari segala kemaksiyatan mata dan kemungkaran hati. Mereka senantiasa tegas dalam mendalami aliran Islam yang disyariatkan tanpa merasa bosan untuk melaksanakannya. Malah ridha dan nrimo penuh kerelaan tanpa terbagi. Kepintaran nalar menciptakan jiwa mereka elok lahir dan batin. Itulah kecantikkan sejati. Indah mereka sangat mengagumkan seumur hidupnya.

Tidak dinafikan apa yang elok akan menjadi rebutan dan siulan. Apa yang indah akan selalu ditatapi dengan renungan yang dalam. Sesuatu yang elok dan indah bila dibekali dengan ilmu dan kebijakan tentu sekali akan sangat bernilai tinggi. Ia disimpan di tempat yang kokoh sehingga tidak ada siapa pun yang sanggup menyentuh dengan sesuka hati. Ia akan dijaga sepenuh perasaan, dipelihara dengan penuh tanggungjawab dan dicontoh dengan penghargaan yang tidak terperi. Demikianlah bila yang elok itu diberi penghargaan yang seindahnya. Oleh lantaran itu hargailah kecantikan diri sebagai kesempurnaan dari Allah yang sangat unik sebanding dengan lelaki yang memuja dan mengaguminya.

Ibarat emas yang tersimpan di dalam lumbung yang kelam di perut bumi. Ibarat mutiara yang bersemayam di istana sang tiram di kelilingi lautan air yang bergelombang. Ibarat berlian yang membenam di bumi paling dalam untuk ditemui. Bahkan, mirip bintang gemini yang bergemerlapan jauh di langit tinggi. Cantik dan indah, namun sukar dicari dan dicapai bila tidak dengan kesungguhan hati. Demikianlah seorang perempuan yang mau kecantikan dirinya dihargai, tentu sekali akan menjaga diri untuk dicontohi dan dicemburui.

Kepada perempuan muslimah yang ridha kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala sebagai Rabbnya, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam sebagai suri teladannya dan Islam sebagai agama anutan yang diyakininya, maka selimutilah seluruh jiwamu dengan pakaian takwa dan yang terselubung aib biar engkau terhindar dari semua kerusakan lahiriyah dan rohaniah. Dunia hari ini tidak pernah mempedulikan siapakah engkau yang berjalan di atasnya. Maka berbekalah dogma yang menjadi keutamaanmu dalam menjalani kehidupan ini.

Setelah engkau sanggup berikrar bahawa “Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan Muhammad itu utusan Allah,” apakah engkau masih bisa untuk melanggar perjanjian ikrarmu itu ? Jauhilah dirimu dari sifat-sifat perempuan barat yang mewariskan segala sifat-sifat perempuan zaman jahiliah. Mereka “berpakaian tetapi telanjang” yaitu membuka segala kecantikan langsung yang sepatutnya menjadi pujian dan hanya direnungi penuh nafsu oleh yang berhak atas dirinya bukan ditelanjangi oleh siapapun saja dengan mata yang tidak mengenal dosa. Malah berbangga memamerkannya di mata dunia. Astaghfirullah..

Bertaubatlah biar kecantikan langsung muslimahmu akan lebih menyinari dunia kehidupanmu. Janganlah engkau tertipu dengan Barat dan model kehidupannya. Semuanya hanyalah bayangan “fatamorgana” yang menipu daya silau matamu. Mereka tidak akan berhenti dan berputus asa untuk merusak porandakan kepribadian muslimahmu untuk berdasarkan segala nafsu yang mengarah kepada kemaksiatan dan kemungkaran.

Lepaskan seluruh pakaian kebiadaban milik mereka dari tubuhmu. Ayo… gunakan kesucian pribadimu mulai ketika ini dengan pakaian dogma yang murni dan setulus hati kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala tanpa terbagi. InsyaAllah, engkau akan menjadi perempuan muslimah yang paling elok pribadinya di dunia fana dan di dunia abadi.

Sadarilah kehidupan ini sangat pendek dan memerlukan kebijaksanaan nalar untuk melaluinya. Berusahalah kembali ke jalan yang lurus dan benar, selagi denyut jantungmu masih berdetak mengalun seirama kesejukan hidup. Selagi nafasmu belum mengisyaratkan lampu merah, maka segalanya masih terbuka untuk menuju pintu keinsafan. Jangan habiskan sisa umurmu dengan perbuatan yang sia-sia. Jangan gunakan nafsumu dengan memuaskan kehendak mereka. Jangan biarkan waktu kehabisan minyak, sehingga kelak engkau akan jadi perempuan yang paling rugi di dunia ini.

“Sesungguhnya Allah itu indah dan menyayangi yang indah serta maha pemurah dan menyukai orang yang pemurah, menyukai moral yang luhur dan membenci moral yang rendah.” (HR. Al- Baihaqi)

Wallahua’lam bish Shawwab.

♥ SEMOGA BERMANFAAT ♥
Di Nukil dari INDAHKASIHKU

0 komentar

Posting Komentar